راهنمای کامل استفاده از مخفف در انگلیسی

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳

این روزها مخفف ها در انگلیسی حکم چاشنی ارتباطات متنی را دارند. حتما برای شما هم پیش آمده که پیامکی از دوست یا همکارتان به دستتان رسیده اما درست متوجه منظور او نشده‌اید. مخفف ها در زبان انگلیسی به مکالمات روزمره ما هم نفوذ کرده و شکل ارتباط امروزی را تغییر داده است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا برخی از محبوب‌ترین اختصارات زبان انگلیسی در چت دوستانه، عاشقانه و حتی  مکالمه رسمی را رمزگشایی کنید. آگاهی از معنی و مفهوم مخفف ها در زبان انگلیسی این اطمینان را به شما می‌دهد که دیگر هرگز با خواندن هیچ پیامک و متنی گیج نشوید. پس با ما همراه باشید تا با رایج ترین مخفف‌های متنی برای چت آشنا شویم.

آشنایی با مخفف ‌ها در زبان انگلیسی

قبل از آشنایی با مفهوم و معنی مخفف ها در انگلیسی (Abbreviations) بد نیست کمی بیشتر درمورد آنها بدانیم. مخفف های زبان انگلیسی نوعی کوتاه‌نویسی کلمات یا عبارات مرسوم هستند که معمولاً در چت‌، شبکه‌های اجتماعی و پیامک‌ها استفاده می‌شوند. آنها اساساً اشکال کوتاه شده کلمات یا عبارات انگلیسی هستند که برای انتقال سریع و کارآمد پیام‌ها بدون تایپ کردن کل عبارت طراحی شده‌اند.

این پدیده به هیچ عنوان جدید نیست و مخفف ها در زبان انگلیسی قرن‌هاست که کاربرد دارند. با این حال، عصر دیجیتال و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند محبوبیت و استفاده از آنها را افزایش داده است. بنابراین بهتر است ما نیز با معنی و کاربرد رایج ترین مخفف‌های متنی برای چت آشنا شویم.

راهنمای کامل استفاده از مخفف در پیامک‌های  انگلیسی

در ادامه با رایج‌ترین مخفف ها در انگلیسی که در چت و گپ و گفت‌های دوستانه استفاده می‌شوند، آشنا می‌شویم.

LOL – به معنی خندیدن یا سرگرم شدن

یکی از شناخته شده‌ترین مخفف ها در انگلیسی  LOL است. LOL کوتاه شده عبارتِ laugh(ing) out loud یا Lots of laughs است و در پاسخ به حرفی خنده‌دار یا سرگرم کننده استفاده می‌شود. این کلمه اختصاری اغلب در مکالمات محاوره و دوستانه برای تایید یک شوخی یا یک نظر طنزآمیز استفاده می‌شود.

BRB – الان برمیگردم

BRB به معنای الان برمیگردم است. این کلمه اختصاری کوتاه شده عبارت be right back است. استفاده از BRB در چت یا شبکه‌های اجتماعی روشی مودبانه است که به طرف مقابلتان بفهمانید که برای لحظه‌ای در دسترس نخواهید بود، اما قصد دارید به زودی به مکالمه برگردید.

OMG – اوه خدای من

OMG مخفف Oh My God و بیانگر تعجب، شوک یا ناباوری است. OMG را می‌توان در زمینه‌های مختلف استفاده کرد، از واکنش به یک خبر شگفت انگیز گرفته تا ابراز هیجان به یک نظر یا تصویر.

BFF – بهترین دوست برای همیشه

BFF کوتاه شده عبارت Best friend forever است. این اصطلاح بیشتر در چت‌های دوستانه و بین دو دوست صمیمی رد و بدل می‌شود. در واقع BFF برای خطاب قرار دادن یک دوست بسیار صمیمی کاربرد دارد که با او پیوندی قوی و پایدار داریم.

IRL- در زندگی واقعی

اگر بخواهیم در چت یا فضای مجازی بگوییم in real life ، آن را به صورت IRL تایپ می‌کنیم. IRL زندگی دیجیتال و آنلاین ما را با دنیای فیزیکی و واقعی مقایسه می‌کند. IRL اغلب برای تمایز بین فعالیت‌ها، روابط یا تجربیاتی که به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود.

IDK – من نمی‌دانم

IDK مخفف I don’t know است. IDK زمانی استفاده می‌شود که کسی در مورد چیزی اطلاعاتی ندارد یا از پاسخ صحیح مطمئن نیست. این یک راه سریع و معمولی برای بیان عدم اطمینان است.

DM – پیام مستقیم

اگر بخواهیم یکی از رایج‌ترین مخفف ها در انگلیسی را معرفی کنیم، بدون شک آن  DM است. DM مخفف Message direct است و در شبکه‌های اجتماعی به مکالمات خصوصی اطلاق می‌شود که دور از دید عموم رخ می‌دهد. ارسال DM به این معنی است که با شخصی در یک فضای خصوصی تماس می‌گیرید که فقط شما و گیرنده می‌توانید آن را ببینید.

OMW- در راهم

این علامت اختصاری نشان می‌دهد که شخص در مسیر رسیدن به مقصد است. در واقع OMW کوتاه شده عبارت On My Way است. این کلمه اختصاری را می‌توان برای نشان دادن حرکت فیزیکی به سمت مقصد در دنیای واقعی یا برای نشان دادن پیشرفت به سمت یک هدف به صورت مجازی استفاده کرد.

TTYL – بعداً با شما صحبت کنید

اگر بخواهیم عبارت talk to you later را به صورت مختصر و مفید بیان کنیم، باید آن را به صورت TTYL بنویسیم. زمانی که مکالمه نیاز به توقف دارد اما به پایان نمی‌رسد، TTYL راهی دوستانه برای خداحافظی است. این کلمه اختصاری نشان می‌دهد گفتگو در زمان دیگری ادامه خواهد یافت.

BTW – اتفاقا

BTW مخفف by the way است و پیش از بیان یک موضوع جدید، ارائه اطلاعات اضافی، یا تغییر مکالمه به سمت و سویی دیگر استفاده می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم از یکی از مخفف ها در انگلیسی استفاده کنیم که معنی ضمنا، درضمن و راستی بدهد؛ باید از BTW استفاده کنیم.

CYT – فردا می‌بینمت

CYT کوتاه شده عبارت  see you tomorrow است. البته کلمه see با بازیگوشی نسل زد به C تغییر پیدا کرد است. CYT هنگام جدایی در مکالمات مجازی، با برنامه ریزی برای ادامه چت در روز بعد استفاده می‌شود.

LMK – به من اطلاع دهید

زمانی که به دنبال اطلاعات بیشتر یا در انتظار تصمیم مهمی هستید، LMK روشی کوتاه و مفید برای درخواست به‌روزرسانی یا پاسخ است. در واقع LMK یکی از رایج‌ترین مخفف ها در انگلیسی و کوتاه شده عبارت Let me know است.

JIC –  فقط در مورد

Just In Case در دنیای مخفف ها در زبان انگلیسی به صورت JIC نوشته می‌شود. JIC یک نشانه اختصاری برای هشدار است که هنگام ارائه اطلاعات اضافی یا ارائه پیشنهادات برای جلوگیری از مشکلات احتمالی یا سوء تفاهم استفاده می‌شود.

ASAP – در اسرع وقت

ASAP مخفف عبارت as soon as possible است که به صورت . a.s.a.p نیز نوشته می‌شود. این کلمه اختصاری به معنای در اسرع وقت و هرچه زودتر است.  ASAP همچنین فوریت یک اقدام مهم را اعلام می‌کند. این کلمه در پیامک یا چت شبکه‌های اجتماعی برای درخواست اقدام فوری یا پاسخ به موقع استفاده می‌شود.

AFAIK – تا جایی که من می‌دانم

AFAIK کوتاه شده عبارت as far as I know است.  شاید معنای تحت اللفظی این مخفف تا جایی که من می‌دانم باشد، اما بیشتر سلب مسئولیت را بیان می‌کند. در واقع AFAIK نشان می‌دهد گوینده دانش یا نظرات خود را به بهترین شکل ممکن به اشتراک می‌گذارد، اما ممکن است از همه جزئیات مطلع نباشد.

ROFL – روده بر شدن از خنده

ROFL یکی از رایج‌ترین مخفف ها در انگلیسی است که در چت و گپ و گفت‌های دوستانه کاربرد دارد. این کلمه اختصاری مخفف  rolling on the floor laughingو نسخه اغراق‌آمیز از LOL است. ROFL خنده شدید را بیان می‌کند و به معنای چیزی است که از شدت خنده‌دار بودن باعث می‌شود شنونده از خنده روی زمین غلت بزند.

JK – شوخی کردم

JK مخفف عبارت  just kidding و راهی برای روشن کردن این موضوع است که اظهارات قبلی جدی نبوده و به شوخی گفته شده است.

ILY – دوستت دارم

ILY یا همان I love you روشی صمیمانه برای ابراز محبت است، چه بین دوستان، اعضای خانواده یا در روابط عاشقانه.

IMO – به نظر من

اگر بخواهیم به جای عبارت In my opinion از یک کلمه مختصر و مفید استفاده کنیم، بهترین کار تایپ IMO است. IMO معنای به نظرم یا از نظر من می‌دهد و هنگام ارائه دیدگاه‌ متفاوت یا ورود به بحث استفاده می‌شود.

TMI – اطلاعات بیش از حد

TMI یا همان Too much information، به معنای اطلاعات بیش از حد است. TMI بیشتر بیانگر سرزنش است و زمانی استفاده می‌شود که فردی اطلاعات شخصی بیش از حدی را به اشتراک میگذارد که ممکن است برای مکالمه نامناسب یا غیر ضروری تلقی شود.

YOLO – تو فقط یک بار زندگی می‌کنی

YOLO مختصر عبارت  you only live once و به معنای تو فقط یک بار زندگی می‌کنی یا از زندگیت لذت ببر است. YOLO بیشتر برای توجیه اقدامات یا تصمیمات جسورانه استفاده می‌شود و بر اهمیت زندگی کردن و لذت از زندگی تأکید می‌کند.

tnx – با تشکر

tnx کوتاه شده کلمه thanks و یکی از پرکاربردترین مخفف ها در انگلیسی است. tnx در چت و مکالمه، به منظور ابراز قدردانی و تشکر از شخص دیگر استفاده می‌شود.

NVM – مهم نیست

NVM مخفف عبارت nevermind و به معنای مهم نیست یا فراموشش کن است. در حقیقت NVM راهی سریع برای عبور از یک موضوع بدون نیاز به بحث بیشتر است.

RN – در حال حاضر

بسیاری از نوجوانان و نسل زد در چت و شبکه‌های اجتماعی از RN به جای عبارت کامل آن یعنی right now استفاده می‌کنند. RN بیشتر بیانگر فوریت است و نشان می‌دهد اتفاقی در حال حاضر باید رخ دهد یا در اسرع وقت نیاز به توجه و اقدام دارد.

Rt – ریتوییت

Rt مخفف Retweet و یکی از پرکاربردترین مخفف ها در زبان انگلیسی است که در شبکه‌های اجتماعی به خصوص پلتفرم توییتر X استفاده می‌شود. وقتی یک توییت بازنشر می‌شود یا شخصی از دنبال کنندگانش در پلتفرم توییتر درخواست بازنشر توییتش را دارد، از Rt استفاده می‌کند.

BTS – پشت صحنه

BTS مخفف Behind The Scenes و به معنای پشت صحنه است. وقتی کسی از BTS در چت و مکالمات خود استفاده می‌کند منظورش فعالیت‌هایی است که خارج از دید عموم اتفاق می‌افتند.

WYD – چه کار می‌کنی؟

WYD را معمولاً به جای عبارت طولانی what are you doing استفاده می‌کنند تا پیام مختصر و مفید نوشته شود. به معنای دیگر WYD به عنوان یکی از رایج‌ترین مخفف ها در انگلیسی برای شروع یک چت یا پرس و جو در مورد فعالیت فعلی یک فرد است.

B4 – قبل از

کاربران شبکه‌های اجتماعی برای صرفه جویی در زمان از  B4 به جای کلمه Before استفاده می‌کنند. در واقع در این کلمه اختصاری fore به شکل زیرکانه‌ای به شکل عدد 4 انگلیسی (4) نوشته می‌شود.  B4 برای ارجاع به زمانی قبل از لحظه حال استفاده می‌شود.

H8 – نفرت

H8 به معنای نفرت و کوتاه شده کلمه Hate است. 8 به دلیل نوع تلفظ این عدد به جای ate در کلمه Hate استفاده می‌شود. بنابراین وقتی کسی در مکالمه و چت یا پیامک از H8 استفاده می‌کند، منظورش بیان تنفر یا بیزاری شدید از کسی یا چیزی است.

POV – نقطه نظر

POV مخفف عبارت طولانی point of view است و دیدگاه، تجربه یا نظر شخصی گوینده را در مورد یک موضوع منعکس می‌کند.

FTW – برای پیروزی

FTW بیشتر در مکالمات هنگام بازی و ورزش کاربرد دارد و به نوعی بیانگر نیش و کنایه‌ و کل کل در بازی‌های ورزشی است. این کلمه اختصاری مخفف عبارت for the win و به معنای برای برد و یا برای پیروزی است.

JW – فقط تعجب می کنم

JW مخفف عبارت Just Wondering و معنای تحت اللفظی آن فقط تعجب می کنم است. به طور کلی اما JW هنگام پرسیدن سؤالی از روی کنجکاوی، بدون نیاز به فوریت یا انتظار برای پاسخ فوری استفاده می‌شود.

مخفف در پیامک‌های کاری

وقتی صحبت از برقراری ارتباط سریع و مفید در محل کار می‌شود، استفاده از مخفف در پیامک‌های کاری راهگشا است. در ادامه برخی از متداول‌ترین مخفف ها در انگلیسی  که در پیامک‌های کاری و حرفه‌ای مشاهده خواهید کرد، آورده شده است.

EOD – پایان روز

عبارت End of Day یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در فضای کار در زبان انگلیسی است. انگلیسی زبانان از این عبارت بعد از یک روز کاری استفاده می‌کنند و منظورشان به پایان رسیدن تایم کاری یا روز کاری است. بنابراین وقتی کسی از EOD در پیامک کاری استفاده می‌کند منظورش همان عبارت End of Day است.

DIY- خودتان این کار را انجام دهید

DIY کوتاه شده عبارت Do it yourself و به معنای  “آن کار را خودتان انجام دهید” است. اغلب از این کلمه اختصاری برای صنایع دستی و کارهای خانگی استفاده می‌کنند. اما DIY در مکالمات اداری و کاری بیشتر برای نشان دادن وظایف یا پروژه‌هایی استفاده می‌شود که باید به طور مستقل انجام دهید، بدون اینکه منتظر دستورالعمل یا کمک بیشتری باشید.

OOO- خارج از دفتر

OOO مخفف  Out Of و به معنای خارج از دفتر یا محل کار است. این مخفف اغلب در  ایمیل و پیامک کاری استفاده می‌شود. در واقع وقتی شما از OOO  در کاتبات حرفه‌ای و کاری خود استفاده می‌کنید برای این است که همکارانتان بدانند برای مدت معینی (به دلیل تعطیلات یا سفر کاری) در دسترس نخواهید بود.

TGIF- خدا را شکر، امروز جمعه است

شاید معنی تحت اللفظی TGIF “خدا را شکر، امروز جمعه است” باشد، اما بیشتر روشی ساده بیانگر هفته کاری است که تقریباً به پایان رسیده است. TGIF اغلب برای بیان شوخ طبعی در ارتباطات کاری و حرفه‌ای و بیان شروع تعطیلات آخر هفته‌ استفاده می‌شود.

TBA- بعدا اعلام خواهد شد

TBA مخفف عبارت انگلیسی to be announced و به معنای “بعدا اعلام خواهد شد” است. این کلمه اختصاری زمانی استفاده می‌شود که جزئیات هنوز تایید نشده و در مرحله بازرسی برای تایید نهایی است. در واقع این عبارت به مخاطب اطلاع می‌دهد که اطلاعات بیشتری در راه است و یکی از پرکاربردترین مخفف ها در انگلیسی برای مکاتبات حرفه‌ای و کاری است.

FAQ- سوالات متداول

FAQ مخفف Frequently asked questions و به معنای سوالات متداول و رایج است. این کلمه اختصاری اغلب در بخشی از وب سایت یا ایمیل کاری استفاده می‌شود که در آن به سؤالات رایج به طور جامع پاسخ داده شده است.

FYI- برای اطلاع شما

گاهی همکار یا رئیس شما در پیامک کاری از FYI به جای For Your Information استفاده می‌کند. بد نیست بدانید منظور این شخص از FYI “برای اطلاع شما” است. به معنای دیگر FYI، برای معرفی اطلاعاتی استفاده می‌شود که مخاطب باید بداند، اما لزوماً نیازی به انجام هیچ اقدامی ندارد. مثل این است که بگوییم “فقط آگاه باش که…”.

ICYMI- اگر آن را از دست دادید

ICYMI مخفف عبارت طولانی in case you missed it و به معنای اگر آن را از دست دادید است. ICYMI روشی مودبانه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات یا به‌روزرسانی‌هایی است که قبلاً ارسال شده اما ممکن است از سوی مخاطب نادیده گرفته شده باشند.

N/A- پاسخ ندهید

N/A مخفف No Answer و به معنای پاسخ ندهید یا چیزی ننویسید است. N/A اغلب هنگام پر کردن فرم‌های اداری دیده می‌شود و مربوط به سؤالاتی است که نیاز به پاسخ دادن ندارند.

WDYT- نظر شما چیست؟

WDYT کوتاه شده عبارت What Do You Think و به معنای “نظر شما چیست؟” است.  استفاده از WDYT  در پیامک‌های کاری راهی سریع برای درخواست نظر یا بازخورد کسی در مورد یک موضوع است. به معنای دیگر WDYT  یکی از مخفف ها در انگلیسی است که برای مشارکت دادن همکاران در فرآیند تصمیم گیری کاری استفاده می‌شود.

WYGAM- وقتی یک دقیقه فرصت کردی      

WYGAM مخفف عبارت When you get a minute و به معنای وقتی یک دقیقه فرصت کردی یا هر زمان که برای شما مقدور بود است. WYGAM روشی مودبانه برای درخواست توجه کسی است. استفاده از این کلمه اختصاری برای زمانی که به کمک نیاز دارید یا سوالی دارید اما نیازی به عجله طرف مقابل نیست، گزینه مناسبی است.

استفاده از مخفف ها در زبان انگلیسی در پیامک‌های عاشقانه و احساسی

این روزها استفاده از مخفف های انگلیسی در پیامک و چت کاربرد زیادی دارد، به خصوص وقتی صحبت از ابراز احساسات و روابط عاشقانه می‌شود. در ادامه با برخی از اختصارات رایج پیامک‌های عاشقانه و اختصارات متنی که احساسات را بیان می‌کنند، آشنا خواهیم شد.

WYWH – ای کاش اینجا بودی

WYWH مخفف Wish you were here و به معنای “کاش اینجا بودی” است. WYWH معمولاً به عنوان یک کل نماد در پیامک یا رسانه‌های اجتماعی برای ابراز تمایل به حضور شخصی خاص استفاده می شود. نوشتن WYWH روشی شیرین و ساده برای بیان احساساتتان است.

BF- دوست پسر

BF مخفف Boyfriend و به معنای “دوست پسر” است.

GF- دوست دختر

GF مخفف Girlfriend و به معنای “دوست دختر” است. این کلمه اختصاری به طور گسترده در چت و رسانه‌های اجتماعی برای صحبت در مورد پارتنر مونث بدون نیاز به تایپ کامل کلمه Girlfriend استفاده می‌شود.

BAE- قبل از هر کس دیگری

BAE مخفف عبارت Before Anyone Else و به معنای “قبل از هر کس دیگری” است. BAE یک اصطلاح دوست داشتنی برای مخاطب قرار دادن شریک عاشقانه شما است. به معنای دیگر مخاطب قرار دادن کسی با کلمه BAE نشان می‌دهد که آن مخاطب اولویت شماره یک زندگی شماست.

LYSM- خیلی دوستت دارم

LYSM یکی از پرکاربردترین مخفف ها در انگلیسی در مکاتبات عاشقانه و به معنای “تو را خیلی دوست دارم” است. LYSM کوتاه شده عبارت Love you so much و یک پله بالاتر از I love you است. استفاده از این کلمه اختصاری در پیامک و  چت، سطح عمیق‌تری از محبت و مراقبت از کسی را نشان می‌دهد.

LTR- رابطه طولانی مدت

LTR یا Long-term relationshipبه معنای “رابطه طولانی مدت” است. LTR نیز یکی دیگر از مخفف ها در زبان انگلیسی است و برای توصیف یک تعهد عاشقانه استفاده می‌شود که برای مدت قابل توجهی ادامه داشته است یا قرار است تا آینده ادامه یابد.

LDR- رابطه از راه دور

LDR مخفف عبارت Long-distance relationship و به معنای “رابطه از راه دور” است. این کلمه اختصاری رمانتیک توسط زوج‌هایی استفاده می‌شود که از نظر جغرافیایی از هم جدا هستند، اما به حفظ رابطه خود تعهد دارند.

XOXO- در آغوش گرفتن و بوسیدن

XOXO یک علامت کلاسیک به معنای “بغل کردن و بوسیدن” است. XOXO یک راه صمیمانه و محبت آمیز برای پایان دادن به یک پیام به یک عزیز یا پارتنر است.

LOML- عشق زندگی من

LOML مخفف عاشقانه Love of my life ، و به معنای “عشق زندگی من” است. LOML برای توصیف کسی که اهمیت فوق العاده‌ای در زندگی شما دارد، استفاده می‌شود.

در آخر

استفاده از مخفف ها در انگلیسی در ارسال پیامک یا چت و گپ و گفت‌های دوستانه، نحوه برقراری ارتباط ما را تغییر داده‌اند. این کلمات اختصاری همانند میانبرها به ما کمک می‌کنند تا افکار و احساسات خود را به سرعت و بدون اضافه گویی منتقل کنیم. این مخفف‌ها به‌ویژه زمانی که در ارسال پیامک با محدودیت تعداد کاراکتر روبرو هستیم و یا زمانی که سرعت ارسال پیام برایمان اهمیت دارد، کاربرد دارند. با این حال نحوه به کاربردن مخفف ها در انگلیسی و جایی که از آنها استفاده می‌کنیم هم اهمیت زیادی دارد. برخی از آنها برای گفتگوهای غیر رسمی با دوستان و خانواده مناسب هستند و برخی دیگر برای محیط های کاری یا رسمی. به همین دلیل هم ما در این مطلب مخفف ها در زبان انگلیسی را در سه دسته مخفف‌های متنی برای چت، مخفف‌های متنی عاشقانه و رمانتیک و مخفف‌های متنی برای پیامک‌های کاری معرفی کردیم. پس برای برای کشف مخفف‌های انگلیسی بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

لغت
معنی

2FA

احراز هویت دو عاملی

a k a

به این نام هم شناخته می‌شود، به نام مستعار (مثل نام‌هایی که در پرونده‌های پلیسی ذکر می‌شود)

a-c

(دفترداری و حسابداری) حساب (account)
حساب جاری (account current)

a-o

به حساب، در وجه

a1c

گروهبان یکم (نیروی هوایی آمریکا)

aa

الکلی‌های ناشناس
ضد هوایی
فوق دیپلم در علوم انسانی

aaa

انجمن اتومبیل‌رانی آمریکا

aaal

فرهنگستان هنر و ادبیات آمریکا

aaas

انجمن توسعه‌ی علوم آمریکا

aam

موشک هوا به هوا

AAS

کاردانی علمی کاربردی

ab

about
able seaman, able-bodied seaman
abort, abortion
airborne
airman basic
Alberta
bachelor of arts

abbr or abbrev

کوته‌نوشته
کوتاه‌سازی، علامت اختصاری

abd

شکم، شکمی (abdomen و abdominal)

abm

موشک ضد‌موشک

abp

اسقف اعظم

abs

(absolute) مطلق، قطعی، کامل
(abstract) چکیده، خلاصه
(ABS) American Bible Society
(ABS) antilock braking system

acad

آکادمیک، دانشگاهی (academic)
آکادمی، فرهنگستان (academy)

acc

همراهی (accompaniment)
حساب (account)
اتهام‌آمیز، حالت مفعولی (accusative)

acct

حساب
حسابدار

aclu

اتحادیه‌ی آزادی‌های مدنی آمریکا

acs

انجمن مبارزه با سرطان آمریکا
انجمن شیمیدانان آمریکا

act

(act) active] [actor] [actual]]
(ACT) [Action for Children’s Television] [Association of Classroom Teachers] [Australian Capital Territory]

actg

هنرپیشگی، بازیگری

acth

هورمون پلیپپتید (که از غده‌ی هیپوفیز گرفته می‌شود و کابرد دارویی دارد)

acv

( رجوع شود به: Hovercraft)

AD

(ad) (advertisement) آگهی، تبلیغات، تبلیغاتی
(A.D./AD) (Anno Domini) پس از میلاد (مسیح)
(AD) (Alzheimer’s disease) بیماری آلزایمر
(AD) (active duty) (خدمت) تمام‌وقت (به‌ویژه پلیس یا نیروهای مسلح)
(a/d یا A/D) (after date) تاریخ پس از تاریخ سررسید برات
(AD) (airworthiness directive) دستورالعمل صلاحیت پرواز
(AD) (assistant director) دستیار کارگردان
(AD) (athletic director) مدیر ورزشی
(AD) (auris dextra/right ear) گوش راست (به‌ویژه در شنوایی‌شناسی و در نوشتن نسخه‌های پزشکی از آن استفاده می‌شود)
(A/D) (analog/digital) آنالوگ یا دیجیتال
به
پیشوند قیدساز یا اسم‌ساز

ada

انجمن دندانپزشکان آمریکا
آمریکائیان خواهان فعالیت دموکراتیک

adc

آجودان مخصوص
کمک به کودکان بی‌بضاعت

add

(ADD) [American Dialect Dictionary]
(add) [attention deficit disorder] (روانشناسی) اختلال نقص توجه

ADHD

اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی (حالتی که در آن شخص، به‌ویژه کودک، اغلب در حالت فعالیت یا هیجان است و نمی‌تواند توجه خود را به سمت کاری که انجام می‌دهد معطوف کند)

adj

صفت
تعطیل، موکول به بعد
تعدیل، تنظیم
آجودان، یاور

adj gen

(ارتش) آجودانی کل، آجودانی، اداره‌ی پرسنل

adm

(administration) و (administrative) اجرا، مدیریت، اجرایی، اداری
(ADM) (admiral) ادمیرال، دریابد

adp

پردازش اطلاعات به‌طور خودکار

لغت
معنی

adv

برحسب ارزش، بر حسب قیمت
پیشرفت، پیش قسط
قید
آگهی
مشورتی

advert

advertisement

advt

آگهی

af

نیروی هوایی
بسامد صوتی، بسامد آوایی (با A و F کوچک هم می‌نویسند)

afb

پایگاه نیروی هوایی

afc

دستگاه خودکار کنترل بسامد

afl-cio

فدراسیون کارگران آمریکا و کنگره‌ی سازمان‌های صنعتی (که در 1955 به‌هم پیوستند)

afscme

فدراسیون کارکنان ایالتی و بخشداری و شهرداری‌های آمریکا

ag

(ارتش) آجودان کل
دادستان کل، (آمریکا) وزیر دادگستری
(شیمی) نقره
(ایمنی‌شناسی) پادزا، پادگن

agcy

(agency) آژانس، نمایندگی

agr

وابسته به کشاورزی
کشاورزی

agric

وابسته به کشاورزی
کشاورزی

agt

عامل، نماینده، آژان

AI

(AI) هوش مصنوعی (مطالعه‌ی این که چگونه رایانه‌ها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آن‌ها را صحیح یا بهتر انجام می‌دهند)
(AI) (ad interim) موقتاً، به‌طور موقت، موقتی
(AI) (artificial insemination) تلقیح مصنوعی

aia

انستیتوی معماران آمریکا

AIDA

آیدا، مدل آیدا

AIDS

ایدز (نوعی بیماری که با ورود ویروس و حمله به دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود)

ak

آلاسکا

akc

انجمن پرورش سگ آمریکا

al

آلومینیم
ایالت آلاباما (آمریکا)
(بازی بیسبال) لیگ آمریکا
سازمان ارتشیان بازنشسته‌ی آمریکا

ala

(آمریکا) ایالت آلاباما
انجمن کتابخانه‌های آمریکا

alas

آلاسکا (Alaska) (با حرف بزرگ)

alcm

موشک هدایت‌شونده که از هوا پرتاب می‌شود

ald or aldm

عضو انجمن شهر، عضو انجمن محل

alg

الجزایر

algol

(اغلب با حروف بزرگ و گاهی با حروف کوچک) (Algorithmic Language) الگول، زبان الگوریتمی

alt

تغییر
علی‌البدل
متناوب، جانشین
دینام
بلندی
(صدای) زیر

alta

ایالت البرتا (کانادا)

ama

انجمن پزشکان آمریکا

amb

سفیر کبیر

amer

آمریکایی

ameslan

زبان اشاره در آمریکا (برای افراد کرولال)

amex

بورس سهام آمریکا (محل آن در شهر شیکاگو است)

amg

دولت نظامی متفقین (در دو جنگ جهانی)

amn or amn

(نیروی هوایی آمریکا) پرسنل نیروی هوایی

صفحه‌ی ۱ از ۲۳

بازگشت به وبلاگ

مطالب دیگر بخش «نکات کاربردی»:

نظرات

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *